Ads by Nuffnang

CORRUPTION...!! - WRATH and ENVY...!!

Yes.. kali ni aku nk citer pasal corruption dalam army… topic mmg daring tp ni la hakikat yg ada dlm realiti kehidupan… pasal penindasan dan ketidakadilan… maybe gua blh juga dikenakan akta what so ever pasal topic ni…

Kabel… word yg tak asing lg dlm dunia pekerjaan… cmtu gak la kalo nk join army… dulu kalo nk join rekrut, just aply then masuk je training… skrg ni kalo nk join rekrut, koman2 kena ada kabel… sarjan ke, kapten ke… tu la jadi kabel diorang… so x adil la bg yg dtg dari ulu kpg yg tatau lgsg pasal hal2 kabel ni… awal2 lg dh kena kick kalo xda kabel… tu baru citer pasal nk join rekrut…

Lain plak kalo nk jadi peg… kononnya pemilihan akan di buat secara TELUS, IKHLAS, ADIL SAKSAMA… NO KOMPROMI…!! hanya sekadar mainan kata di bibir… hakikatnya… semua dh siap ready kabel… bukan kecik2… ni kabel sebesar generator pencawang letrik yg boleh lintas banjaran titiwangsa… tak main la takat pangkat kapten, mejar ke… semua pangkat kolonel ke atas.. siap pakai kabel panglima lagi tu… hairan ek… mana la diorang dpt cucuk kabel cmtu….!?

So penindasan mula berlaku… yg gagal tidak tersingkir... yg cemerlang akan dibuang utk bg laluan kepada anak2 muda yg ada kabel ni… apa habuan yg kabel tu dpt pun aku tatau la… adilkah jika seseorang itu mmg berkemampuan utk menjadi seorang pemimpin tp tempatnya diberi kepada somebody yg ckpnya pun merapu dan xda keinginan pun nk join army….!?

Teringat kembali saat gua pergi temuduga sbg calon kadet… kalo sblm ni gua cuma dgr ckp2 org je pasal perihal kabel dan ketidak adilan ni semua... tp gua buat pekak je seblah telinga pasal gua dtg sini pun taknak la pakai kabel tu semua… gua mau dtg sbg professional, dtg dgn kemampuan diri sendiri….

Tp gua sudah mula nmpk corruption berlaku time ujian2 yg diadakan… ada yg gagal medical checkup tp diserap masuk blk… yg gagal dlm ujian fitness, tak disingkirkan dan tak dihantar pulang… dan paling menyakitkan hati apabila dapat tau tercatit nama2 kabel pada kertas pengiraan markah total calon2 pegawai… semua pakai kabel2 yg besar padahal markah yg dikutip hanya cukup makan utk berada di posisi yg selamat..

Saat hendak ditemuduga oleh lembaga… ada sorg mamat yg gua mmg pandang slack dr 1st day lg… sbb gua rasa dia candidate yg weak utk berada di kalangan top 30 bersama gua… blh plak dia sembang rancak sblm masuk lembaga… katanya dia tak cuak lgsg pasal kolonel tu pakcik dia.. what the fuck…!? Dan mamat yg gua pandang slack tu terpilih utk join KTD… SHIT..!!

Sorg wakil dari Sarawak mengamuk sakan ari tu… maybe dia hangin sbb kena kick… gua dengar time dia mengamuk tu katanya dia top 1 wakil dari Sabah Sarawak… lari laju, IQ tinggi, BMI ideal, English fluent… tp yg selected cuma bdk2 mentah dan cikai.. sure la mamat tu x puas hati….

Gua terfikir… kalo skrg semua org dh korup ngan kabel dlm sesi temuduga… mcm mana plak ngan tahun2 mendatang…!? Mungkinkah kita akan ikut jejak Indon…!? Yg mana kabel hanya akan blh guna pakai kalo disogok tambah dgn wang ringgit…!? Di Indon, setiap yg ingin bekerja dgn kerajaan mestilah ready nk sogok kabel tu ngan duit… so mcm mana ngan Malaysia satu hari nnt…!? Jd cmni gak ke…!?

Apa yg buat gua lg risau… mana2 calon yg bjaya lulus ngan bantuan kabel tu.. satu hari nnt akan ikut gak jejak ketidakadilan sepertimana yg dilakukan oleh kabel2 mereka terdahulu… maka corruption ni akan kekal… mahukah kita tgk institusi army tercemar ngan benda2 yg corrupt cmni…!? Reput la semua pegawai tu nnt.. haram reti buat keje… sembang deras kencing hancing…!!

P/S: mood gua marah dan dengki sgt skrg ni...!!

10 bual bicara terhangat...!!:

Mahmud Zuhdi said...

rilek bro..

kita wat iklan kasi potong sama itu kabel..

potong...

..nOWa.. said...

ada terjadi tapi taklah semua yang berusaha sendiri itu gagal..kalau kau tak percaya, kau cuba lagi tahun depan..

Kensi Ell Byle said...

best karangan ko kali ni...

menusuk kalbu mane2 KOLONEL yg membace...

hehehe..

rizputra7 said...

biasa ler bro..zaman skrg nie nak kena ada wireless yg kuat....sebab tue aku malas nak minta kerja2 kat gov...dulu masa aku temuduga jadi cikgu giatmara aku pakai wireless pengurus giatmara perak...itu pon tak kuat lagi...semua yg datang temuduga tue ada lagi wireless yg power2...hahahaha...

p/s : aku dah tukar link blog disebabkan ada masalah2 yg tak dapat nak dielakkan...nie blog baru aku http://riz7.blogspot.com/

ayayoo said...

weh ko mcm perli aku je...tp aku mmng xde kbel..recheckn tu sebab kejadian pelik yg xpernh berlaku dlm sejarah pengmbilan...lex r...ko kan stil ada lg peluang

Muhammad Muizzuddin Bin Azraei said...

Aku tak tahu apa pendekatan kerajaan buat dalam pengambilan askar ni. Semua nak kabel..orang yang tak berkelayakkan boleh terpilih, orang yang layak pula disingkirkan..itulah realiti kehidupan skrg.

memang tak adil. Kadang-kadang yang naik pegawai atasan ni smuanya tidak berkelayakan. dek sebabkan Kabel. Memang nampak Penindasan golongan bawahan atau golongan yang kedua..skrg ni nampak "kasta" dalam tentera. tu sebab sarjan faizal byk cerita kat aku dulu pasal ketidakadilan proses atau sistem pemilihan anggota tentera.

aku amat simpati ngan ko syapik. serius, masa aku jumpa ko kat A Rahman ari tu, aku tak tahu masa tu ko balik sebab disingkirkan. Aku pun jarang baca blog orang lain sbb aku update blog aku macam tu je..

aku ingat ko balik ari tu kita terserempak kat A Rahman tu, aku ingat ko balik amik barang or dh tamat pengambilan.rupa2 sebaliknya..

Rona Realiti said...

orang > pinjam kapal ko... aku mau hentam itu rumah pakai kapal ko...

nowa > tahun depan...!? aku dh tua kot.. xmau ar... nnt kena pijak ngan junior... aku EGO...!!

leyha > karangan standard UPSR ni.. tu pasal dulu aku dpt 5A... bukan saja kolonel bahkan kementerian pertahanan skalipun...

rizputra > wireless pun skrg tak power... kena pakai satelit signal plak... baru ada kick...

aya > naper ko terasa...!? alah.. ko pun pernah duduk kedudukan aku kan...!? so harap ko faham la apa yg aku alami...

muiz > serius aku segan nk jumpa schoolmate kita blk... haha... impian aku nk join syuk dh mati cmtu je...

Tinta dari Lembah Kinta said...

Bukan dalam tentera je byk guna kabel, mana2 tempat pun skrg kena guna kabel. Jgnlah kita jadi mcm negara seberang kita yg penuh dgn korupsi

Muhammad Muizzuddin Bin Azraei said...

releks la..had umur 25 tahun..so, tahun depan jom apply ngan aku skali ok?

Rona Realiti said...

kinta > malaysia semakin korup...!? rank ke brp dh ek agaknya dlm dunia...!?

muiz > aku xkan apply kadet dh kot.. umur dh makin tua... xnak jadi junior... so apply calon graduan plak...